Author Topic: Opbouw verlofdagen stopgezet na zes maanden  (Read 4188 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Christ

  • Nieuweling
  • *
  • Posts: 3
Opbouw verlofdagen stopgezet na zes maanden
« on: 5 July 2010, 19:41:33 »
Hallo,

Ongeveer 8 maanden geleden ben ik met hoge snelheid van achteren aangereden. Ik heb sindsdien ook niet meer kunnen werken wegens whiplash gerelateerde klachten. Nu heeft mijn werkgever na zes maanden de opbouw van verlof- en ATV-dagen stopgezet. Kennelijk kan dit, ook al is dit in strijd met de richtlijnen van de Europese regelgeving.

De vooruitzichten zijn nog wel positief om met de tijd weer te kunnen gaan beginnen met werken. Echter doordat ik geen verlof meer opbouw, loop ik hierdoor schade op en wil graag weten of ik dit ook op de tegenpartij kan verhalen?
Heeft iemand hier ervaring mee? Alvast bedankt!

Christ

Jan

  • Algemene moderator
  • Senior
  • *****
  • Posts: 476
Re: Opbouw verlofdagen stopgezet na zes maanden
« Reply #1 on: 3 August 2010, 11:40:30 »
U verwijst naar Europese wetgeving.

Mogelijk dat u exact het wetsartikel noemt dat dan geplaatst kan worden op dit Forum.

In vele CAO's zijn bepalingen opgenomen dat bij voortdurende arbeidsongeschiktheid er geen verlof meer wordt opgebouwd.

In feite is dat dan ook redelijk, immers u bouwt verlof op over gewerkte (!) dagen en geen verlofdagen over het ziekteverlof dat u hebt.

Beziet u het ook vanuit werkgeverszijde: U bent een lange tijd ziek thuis en wanneer u op het werk verschijnt (na maanden) kondigt u aan weer afwezig te zijn vanwege een gepland verlof.

Ik ben benieuwd naar uw exacte verwijzing naar Europese wetgeving!

Johannes de Bruin
Letselschade Haaglanden

Christ

  • Nieuweling
  • *
  • Posts: 3
Re: Opbouw verlofdagen stopgezet na zes maanden
« Reply #2 on: 3 August 2010, 13:32:08 »
Beste Johannes,

Zie hieronder slechts een van de vele hits over dit onderwerp:

"De Nederlandse wet bepaalt dat zieke werknemers alleen vakantie opbouwen over de laatste zes maanden van de ziekteperiode. Dat lijkt in strijd te zijn met Europese wetgeving.

De situatie
In dit arrest gaat het om twee verzoeken die tegelijkertijd behandeld worden omdat ze veel op elkaar lijken. In het eerste geval wil de werkneemster  tijdens haar ziekteperiode vakantie opnemen maar de werkgever vindt dat niet goed. In het andere voorliggende geval wilden de werknemers in kwestie dat de werkgever hen de vakantiedagen die ze niet hadden kunnen opnemen tijdens hun ziekteperiode, uitbetaalde bij het ontslag.

De vraag
Het Europese Hof van Justitie wordt gevraagd een uitspraak te doen over twee vragen: de vraag of een zieke werknemer het recht heeft om tijdens ziekteverlof vakantie op te nemen en de vraag of een zieke werknemer aan het einde van zijn dienstverband recht heeft op een vergoeding voor niet opgenomen vakantiedagen.

Het oordeel
De Europese richtlijn 2003/88/EG bepaalt een minimum te genieten vakantiedagen voor alle Europese werknemers: vier weken vakantie met behoud van loon per jaar. Verder bepaalt de richtlijn dat deze minimum periode alleen aan het einde van het dienstverband kan worden vervangen door een financiële vergoeding.

De rechter oordeelt dat de richtlijn ruimte laat voor nationale wetgeving of voor afspraken die bepalen dat de werknemer geen vakantie mag opnemen tijdens ziekte. Hij moet die vakantie dan wel op een ander tijdstip kunnen opnemen. Vakantiedagen opgebouwd tijdens ziekte mogen niet komen te vervallen als de werknemer die niet heeft kunnen opnemen binnen de tijd die daarvoor – in nationale wetgeving of elders - is bepaald.

Voor wat betreft de financiële vergoeding stelt de rechter dat ook als de werknemer ziek is geweest, de vakantiedagen aan het einde van een dienstverband moeten worden uitbetaald, tegen het normale salaris van de werknemer.

In de praktijk
In de Nederlandse wet (art. 7:635 BW) is geregeld dat de zieke werknemer alleen in de laatste zes maanden van zijn ziekteperiode vakantiedagen opbouwt. Volgens de uitspraak van het Europese Hof zou de zieke werknemer in principe wel recht hebben op opbouw van vakantiedagen tijdens de hele ziekteperiode, maar dan hooguit tot de wettelijke minimum vakantieperiode van vier maal de overeengekomen arbeidsduur per week. Vakantiedagen boven dit minimum mogen wel komen te vervallen. De huidige Nederlandse wetgeving strookt dan nu niet met de Europese. De gevolgen van deze uitspraak voor de Nederlandse wetgeving worden nu onderzocht door het ministerie van SZW. Waarschijnlijk moet het wetsartikel aangepast worden. Tot die tijd kunnen werknemers bij de rechter een beroep doen op het bestaan van deze uitspraak. De rechtspraak van het Europese Hof van Justitie werkt namelijk rechtstreeks door in het Nederlandse recht en is ook hoger in rang dan het Nederlandse recht.

Bron: Europees Hof van Justitie C 350/06 en C 520/06
Procedure: prejudiciele beslissing 
Datum: 20 januari 2009"

Ik heb begrip voor de situatie van de werkgever zoals u dat schetst, maar mijn vraag is - gelet op de Nederlandse regelgeving - kan ik de gederfde vakantiedagen financieel claimen bij de tegenpartij?

Mvg, Chris

Christ

  • Nieuweling
  • *
  • Posts: 3
Re: Opbouw verlofdagen stopgezet na zes maanden
« Reply #3 on: 3 August 2010, 13:35:55 »
Nederlandse wet wijkt af van Europese
Volgens het Europese Hof van Justitie heeft een zieke werknemer recht op opbouw van vakantiedagen tijdens de hele ziekteperiode, tot maximaal de wettelijke minimum vakantieperiode van vier maal de overeengekomen arbeidsduur per week. De Nederlandse wet (art. 7:635 BW) bepaalt dat zieke werknemers alleen vakantie opbouwen over de laatste zes maanden van de ziekteperiode. De huidige Nederlandse wetgeving strookt nu niet met de Europese Arbeidstijdenrichtlijn 2003/88.

Voor het complete artikel: http://www.penoactueel.nl/arbeidsrecht/nu-vast-stuwmeer-vakantiedagen-zieke-werknemers-oplossen-4262.html