Author Topic: belastbaarheids onderzoek  (Read 4012 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

johanna

  • Nieuweling
  • *
  • Posts: 7
belastbaarheids onderzoek
« on: 18 January 2008, 08:13:32 »
ik heb de volgende vraag omtrendt mijn ongeval

mijn gehele verhal staat al verteld hier op het forum
in het kort nog even
november 2003 auto ongeluk
gevolg postwiphlaschsyndroom en posttraumatisch stress syndroom
ben volledig afgekeurd volgens wao 80-100% ik hoef ook niet meer herkeurd te worden
dit staat vast tot 2021 , de wao arts heeft ook gesteld dat er geen restcappaciteit is
ben dus mijn zeer goede baan kwijt en kan weinig tot niets meer
zie het volledige verloop van de zaak in het al eerder gepostte verhaal
ook in de medische expertise is het benoemd met naam en toenaam

nu het volgende
de tegenpartij wil nu een belastbaarheids onderzoek met het oog op wat ik eventueel nog aan werk zou kunnen doen , omdat ze vinden dat uit de doktersraporten niet te concluderen valt hoe ernstig mijn letsel is. dit zou dan gaan gebeuren door de wederzijdse medisch adviseur van mijn vertegenwoordiger en die van de tegenpartij,
nu de vragen.

is de afkeuring volgens wao waar in gesteld is dat er geen restcappaciteit is, dan niets waard
wat zijn de gevolgen, als ik dit ondezoek krijg, en zij zouden stellen dat ik BV nog wel een uur per dag als toiletjuffrouw dienst zou kunnen doen.
wat zijn de gevolgen voor mijn wao uitkering.
en moet ik hier maar gewoon mee akkoord gaan.
ik heb niet om dat ongeluk gevraagd, ik zie misschien spoken ,maar ik ben bang dat ik er ingeluist wordt nu.
inplaats dat ze me schadeloos zouden stellen qua gemiste promotiekansen etc gaan ze nu kijken of ik nog betaalde arbeid kan verrichten en die verdienste ( of ik die baan nu wel of niet heb) die ik daarmee zou kunnen verdienen aftrekken van het uit te betalen schade bedrag.
Of wordt die meting gedaan gerelateerd aan het beroep dat ik heb uitgeoefend.

ik hoop dat ik heb weer kunnen geven wat mijn vraag en angsten zijn in deze
en hoop dat ik hier advies in kan krijgen wat te doen
het belastbaarheids onderzoek gaat plaatsvinden tussen nu en 14 dagen.

johanna


Jan

  • Algemene moderator
  • Senior
  • *****
  • Posts: 479
Re: belastbaarheids onderzoek
« Reply #1 on: 29 January 2008, 21:27:05 »
Beste Johanna,

Ik heb geen inhoudelijke kennis van uw ongetwijfeld omvangrijk dossier en medisch dossier. Ik zou dat graag een keer willen inzien. Ik zal niettemin proberen op uw vraag een antwoord te geven, alhoewel ik dit soort onderwerpen liever mondeling bespreek omdat een schriftelijke uiteenzetting vanwege de complexiteit te lang wordt. Maar toch.

De verzekeraar die uw schade, hoe hoog de vergoeding dan ook moet zijn, moet vergoeden heeft een financieel belang bij uw zaak. Zij mag dus onderzoeken of u wellicht voor andere, maar in elk geval passende (!) arbeid geschikt zou kunnen zijn.

Daartoe zal de verzekeraar eerst een belastbaarheidsonderzoek instellen gevolgd door een reintegratietraject dat er toe moet leiden dat u feitelijk weer in een aangepaste en u passende baan terug komt.

Dat u daaraan min of meer verplicht bent om mee te werken volgt uit de wet (boek 6 van het Burgerlijk Wetboek) dat op u een wettelijke verplichting tot schadebeperking legt.

Deze gang van zaken is in overeenstemming met de uitspraken van rechters.

Bij het traject van belastbaarheid en reintegratie moet de instantie die u begeleidt ook rekening houden met het dossier van UWV (het verzekeringsgeneeskundig en arbeidsdeskundig dossier dat uw restcapaciteit en loonwaarde als gevolg van uw medische beperkingen bevat).

Zo'n onderzoek moet (zeer belangrijk) worden gedaan door een instantie die volstrekt onafhankelijk opereert van uw belangenbehartiger en de verzekeraar.

Wordt van u medewerking verwacht, van de reintegratie instantie moet worden verlangd dat men u feitelijk weer aan het werk helpt, rekening houdend met ook uw persoonlijke omstandigheden in de meest ruime zin van het woord. Voorts moet er een werkgever worden gevonden die bekend is met uw medische toestand en afkeuring en die bereid is een u passende baan te bieden.

Laat u zich dus niet afschepen dat u theoretisch in bepaalde banen kunt terugkeren. U eist een bestaande baan bij een werkgever die u in dienst wil nemen.

Als het niet lukt om u feitelijk weer in een aangepaste baan te krijgen is de verzekeraar, aldus de rechter, uitgepraat en zal tot volledige vergoeding van uw schade moeten overgaan. Ook daar is rechtspraak over (zie ook onze website, rechtspraak).

In sommige gevallen kan de verzekeraar niet eisen dat u ander werk gaat doen. Ook daar is rechtspraak over, recent heeft de Hoge Raad hierover een uitspraak gedaan.

Wat ik in feite met het voorgaande wil zeggen is dat er enerzijds wettelijke verplichtingen zijn maar anderzijds rechterlijke waarborgen. Elke zaak is weer anders en zal aan de hand van dat specifieke geval aan de hand van rechtspraak worden bekeken.

Ik voeg daar vanuit mijn praktijk nog de volgende opmerkingen aan toe.

Stel dat uw uitkering 15.000 euro per jaar is en dat u voordat het ongeval u overkwam jaarlijks 20.000 verdiende. De jaarschade (simpel gesteld) is dan 5.000 euro per jaar.

Als u nu een aangepaste baan vindt met een verdiencapaciteit van zeg 8.000 per jaar, dan wordt uw uitkering gekort tot 7.000 euro. Opgeteld met uw aangepaste baan van 8.000 euro blijft uw jaarlijkse door de verzekeraar te vergoeden schade dan nog steeds 5.000 euro!

Maar nog bent u dan niet veilig!

Stel dat de verzekeraar uw inkomenstekort van 5.000 per jaar tot aan uw pensioengerechtigde leeftijd vergoedt, maar dat u op enig moment door de UWV toch weer arbeidsgeschikt wordt verklaard (dit is volop praktijk!!!). U krijgt dan kortstondig een WW uitkering maar dan komt u in de bijstand en daar krijgt u voorlopig voor jaren niets omdat  u vermogen hebt door de eerdere schadevergoeding/uitkering van de verzekeraar.

U zult dus eerst uit schadevergoeding moeten opeten en de Bijstand eist dan van u dat u dan al leeft op bijstandsnivo, alvorens u een Bijstandsuitkering zult ontvangen.

Zo ziet u het gevaar dus. Lijkt het aanvankelijk zo dat uw schade is vergoed door de verzekeraar, dus wijziging van uw UWV-uitkering kunt u terechtkomen in een bijstandssituatie.

Bovendien als u een aantal jaren een uitkering hebt ontvangen van UWV en uw kalenderleeftijd oploopt en u door de Bijstand wordt aangezet tot het zoeken naar een baan, hebt u niet bepaald een prachtig cv voor een werkgever waar u voor een gedwongen sollicitatie moet aankloppen.

Ik wil niet verder op deze materie in gaan, deze is ingewikkeld en sterk gebonden aan uw dossier waar veel persoonlijke omstandigheden in staan. Zoals hierboven gesteld, ik ken uw zaak niet dus kan u niet 100% adviseren.

Als u een goede belangenbehartiger hebt, is u dit reeds medegedeeld, anders moet u daar maar eens om vragen.

Ik hoop u hiermede van dienst te zijn geweest.



Jan de Bruin
Letselschadebureau Haaglanden