Author Topic: uitkeringletselschade  (Read 3282 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

G scheuter

  • Guest
uitkeringletselschade
« on: 5 March 2007, 22:20:27 »
De vader van M (vrachtwagenchaufeur) heeft een dodelijk ongeval gehad
M is op dat moment minderjarig 17 jaar
M heeft een erg moeilijke jeugd gehad ( een  foute moeder ) De vader van M had het beste voor met M  en wilde al langer bij de vrouw weg ( zij hadden geen enkele officiële samenlevings vorm )

Nu wordt er letselschade uitgekeerd  aan  de Moeder van M
M krijgt niets  klopt dat ???

(een zeer schrijnend geval wat ik van dichtbij meemaak)  Help !!!!!!

Bericht gewijzigd door: jan, op: 2007/03/12 10:17

Jan

  • Guest
Aw:uitkeringletselschade
« Reply #1 on: 12 March 2007, 10:14:03 »
Artikel 6: 108 Burgerlijk Wetboek geeft de nabestaanden het recht om de aansprakelijke partij aan te spreken tot vergoeding van schade tot het derven van levensonderhoud.

Anders gesteld: de overledene voorzag door zijn inkomen in (de kosten van) het levensonderhoud van de gezinsleden en door diens wegvallen lijden de gezinsleden schade, rekening houdend met nabestaande uitkeringen en opkomende financiële voordelen (vrijkomen hypotheekverplichting, ongevallen-uitkering etc.)

Indien de jongen zelf voorziet in zijn levensonderhoud (door verwerving van inkomsten) is er in de zin van artikel 6:108 BW geen sprake van schade tot het derven van levensonderhoud.

In de rechtsliteratuur wordt ook wel gesproken over het wel of niet aanwezig zijn van een behoeftigheid. Die behoefte slaat dan uiteraard terug op de verzorging door de overledene ten aanzien van de persoon die daarvan afhankelijk is.

Voorziet de jongen zelf in zijn levensonderhoud dan is hij in juridische zin niet behoeftig en is er geen sprake van financiële schade.

Overlijdensschade is een gecompliceerde materie. De rechtspraak gaat uit van zowel concrete als abstracte begrippen/definities ter bepaling van de uitgangspunten die aan een overlijdensschadeberekening ten grondslag liggen.

Niet echt veel personen bij verzekeraars (maar ook advocaten!) bezitten terzake deze materie de vereiste kennis.

Ik zou het dossier moeten inlezen om te bezien of het door de verzekeraar ingenomen standpunt juist is om aan de jongen geen uitkering toe te kennen.

Het is wellicht zinvol dat u de verzekeraar
verzoekt om een schriftelijke uiteenzetting waarom niet tot uitkering wordt overgegaan.

Ik heb uit privacy overwegingen uw mobiele nummer van het forum gehaald. U kunt mij uiteraard altijd rechtstreeks benaderen.

Jan de Bruin
Directeur Letselschadebureau Haaglanden

Bericht gewijzigd door: jan, op: 2007/03/12 10:16