Author Topic: auto-ongeluk en smartengeld  (Read 5224 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Ramesh

  • Guest
auto-ongeluk en smartengeld
« on: 5 October 2006, 17:28:31 »
Ik heb een auto ongeluk gehad. ik reed op een voorrangs weg (80km/u) , van rechts kwam een auto (30km/u) en hij knalde tegen me op.Ik heb een wiplash ,onderrug s verbrijzeld, post traumatishe stress stoornis en een vorm van deppresie .
Het is nu bijna 1 jaar terug en ik krijg nu hulp bij centrum voor Revalidatie.

Ik wil graag weten hoeveel smartgeld ik kan krijgen?

Bericht gewijzigd door: jan, op: 2006/10/13 11:46

Jan

  • Algemene moderator
  • Senior
  • *****
  • Posts: 472
Aw:auto-ongeluk
« Reply #1 on: 12 October 2006, 15:26:03 »
Smartengeld is een vergoeding van rechtswege voor gederfde levensvreugde, pijn en verdriet dat is ontstaan door een ongeval waarvoor een derde aansprakelijk is. In de wet is bepaald dat er in vijf gevallen aanspraak op vergoeding van smartengeld (immateriële schade) kan worden verkregen:

In gevallen waarin een ander het oogmerk heeft gehad om nadeel toe te brengen
Bij lichamelijk en geestelijk letsel
Bij het schenden van de eer of de goede naam
Bij de aantasting in de persoon
Bij een aantasting van de nagedachtenis van een overledene

Er is in Nederland veel geprocedeerd over de hoogte van smartengeldbedragen. Uit de vele rechterlijke uitspraken valt op te maken welke factoren van belang zijn ter bepaling van het smartengeld.

Daarbij staat voorop dat men met alle omstandigheden van het geval rekening moet houden. Hieruit volgt dat het vaststellen van smartengeld \"maatwerk\" is en men niet kan uitgaan van formules en tabellen.

Van belang is:
de aard en de ernst van het letsel
de duur van het genezingsproces
de perioden van de achterliggende maar ook eventuele toekomstige medische behandelingen
de leeftijd van het slachtoffer
gemiste maatschappelijke (carrière) kansen
cosmetische blijvende schade (littekens)
niet meer kunnen uitoefenen van hobby’s en sporten
beperkingen in de recreatieve sfeer
arbeidsongeschiktheid
(blijvende) afhankelijkheid van anderen
mate van blijvende (medisch vastgestelde) invaliditeit
diverse sociale factoren

Indien op al deze factoren een afdoend en onderbouwd antwoord is verkregen (taak van een deskundig belangenbehartiger) kan tot bepaling van een smartengeldbedrag worden overgegaan.

In uw zaak moet er in elk geval sprake zijn van een medische eindtoestand. Dat behelst dat u medisch gezien niet meer wordt behandeld en dat u genezen bent dan wel dat verdere genezing niet valt te verwachten (misschien zelfs verslechtering?).

Smartengeldbedragen bij whiplash varieren van euro 1.500,00 tot euro 50.000,00. Het voert te ver om dit hier op dit forum uiteen te zetten wie aanspraak kan maken op welk concreet bedrag.

Daarvoor dient over een volledig medisch dossier te worden beschikt naast diverse andere persoonlijke aspecten die uw belangenbehartiger bij u nagaat.

Tot slot nog een advies.

Bij de eindafwikkeling van uw letselschade is het verstandig dat u aandringt op een onafhankelijke neurologische keuring en wel door een neuroloog die bekend is met letselschadekeuringen.

Let u daarbij op of de neuroloog die u keurt wel slachtoffer vriendelijk is. Helaas zijn er in Nederland neurologen die niets op hebben met whiplash slachtoffers en het zal niet tot verbazing leiden dat verzekeraars graag u daar naar toe sturen.

U kunt dit allemaal voorkomen door een goede belangenbehartiger en een goede medisch adviseur in de hand te nemen.

Ik wens u veel beterschap en succes toe.

Johannes de Bruin
Letselschadebureau Haaglanden BV

Bericht gewijzigd door: jan, op: 2006/10/12 15:39