Author Topic: Medisch adviseur Schakel  (Read 3413 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Jan

  • Algemene moderator
  • Senior
  • *****
  • Posts: 475
Medisch adviseur Schakel
« on: 15 December 2010, 12:34:08 »
Den Haag, 15 december 2010
Ons kenmerk: JB RB 070828/1304PS
Uw kenmerk: ..........

Geachte heer (..),

Na terugkeer van een vakantie trof ik uw e-mail van 19 november 2010 met bijlage aan.

Cliënte is thans naar het zich laat aanzien voor lange tijd arbeidsongeschikt vanwege vele klachten die worden toegeschreven aan het onderhavig ongeval. Dit gaat de zaak alleen maar duurder maken.

Ik houd vast aan de rapporten van mijn medisch adviseur Mr. drs. Coehoorn. Dit wordt versterkt ingegeven, nu uw medisch adviseur Schakel, die berucht is bij onder anderen Letselschade Haaglanden om zijn standaard opvattingen, wederom over de schreef gaat en daar hebben wij inmiddels genoeg van.

Zo rap als mogelijk worden door deze medisch adviseur klachten van cliënte als niet objectief aangemerkt en volgen er conclusies die voorbijgaan aan vigerende jurisprudentie.

Bijvoorbeeld in de lijn van Hoge Raad 19 oktober 2007(LJN: BB5172) bij de noot Mr. Spier onder 4.3:

“Het Hof heeft immers overwogen dat het voor de beoordeling van de omvang van de geleden schade gaat om de op basis van objectieve afwijkingen en onder voorwaarden op basis van subjectieve klachten daadwerkelijk vastgestelde functionele beperkingen. Het Hof heeft dus niet miskend dat de subjectieve beleving van klachten en beperkingen mede kan leiden tot een verplichting de daardoor ontstane schade te vergoeden”.

Het standaard antwoord van uw medisch adviseur Schakel dat hij medicus en geen jurist is doet mij opmerken dat hij deel uit maakt van een functionele (verzekerings) eenheid en wel degelijk zich ook de juridische facetten eigen moet maken, omdat anders zijn autonome bijdrage naar de spreekwoordelijke prullenbak kan of deze heer wellicht beter naar een ander soort “broodheer” dient uit te zien.

In meer zaken hebben wij deze medisch adviseur Schakel in het vizier en op enig moment zullen wij hier gepaste acties gaan ondernemen. De opmerking van uw medisch adviseur Schakel dat er spanningen zijn bij de werkgever en dat zulks ook kan leiden tot nekklachten bij cliënte vind ik zonder nadere onderbouwing ongenuanceerd, verwerpelijk, suggestief en richtinggevend. Derhalve waardig voor een klacht bij het Medisch Tuchtcollege. Zijn collega Reinders ging hem al voor.

In het nieuwe jaar zal ik uw Directie uitvoerig berichten over medisch adviseur Schakel en zijn werkwijze die onoverkomelijk tot civiele en kostbare procedures gaat leiden. Helaas, maar ik heb geen andere keus. Medisch adviseurs zijn slechts een “schakel” in het geheel, niet het boegbeeld van een verzekeraar.

Mijn cliënten zal ik onder een zekere uitleg verzoeken aan te geven of medisch adviseur Schakel wel kennis mag nemen van hun medische gegevens, gezien de te verwachten kwetsende opmerkingen.

Ik denk dat er een oplossing voorhanden is indien we de weg inslaan van een medische expertise waarbij ook de “subjectieve” klachten (het zijn de woorden van medisch adviseur Schakel) onderzocht zullen moeten worden. Worden die subjectieve klachten bevestigd en als oorzaak aangegeven voor één of meerdere functionele beperkingen, dan is er in blijkens Het Hof een verplichting tot schadevergoeding.

Ik verwijs u naar het schrijven van de Arbo-arts van 9 november 2010. Helaas wordt geen antwoord gegeven op mijn vraag over de arbeidsongeschiktheids-periode 5 maart 2007 tot 14 juli 2007, maar duidelijk wordt dat de arbeidsongeschiktheid in 2008 aan het onderhavig ongeval wordt toegeschreven.

Nu ik in deze zaak de onderste steen boven wil hebben, maak ik mij er sterk voor antwoord te krijgen op de vraag wat de reden van arbeidsongeschiktheid is van deze gewraakte periode en waar ook u terecht op wijst.

Zodra ik de gewenste informatie heb verkregen zal ik medisch adviseur Coehoorn verzoeken om nog een keer zijn totaalvisie op het geheel te geven. In de tussenliggende tijd zal ik hem de “hatelijke” opmerkingen van medisch adviseur Schakel gedaan bij diens rapport van… (datum wordt niet vermeld!) voorleggen.

Tot slot, maar zeker niet in de laatste plaats, wens ik u en uw collega’s fijne feestdagen toe en een gezond 2011.

Met vriendelijke groet,
Johannes de Bruin