Author Topic: Voetbal letsel  (Read 4434 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Stephan

  • Nieuweling
  • *
  • Posts: 1
Voetbal letsel
« on: 29 August 2010, 14:04:33 »
Hallo!

Ik had een vraagje, wat betreft mijn situatie.

Op 10 April 2010 had ik een voetbalwedstrijd. Ik kwam toen in botsing met een tegenstander en ik werd toen met een ambulance afgevoerd. Ik had geen gevoel meer in me voet, en kon me voet niet meer bewegen. Op 12 April ben ik met spoed geopereerd. Op mijn been werd een open wond gemaakt, om de druk van me spieren af te halen. Ik heb bijna 2 maanden met een open wond rondgelopen, waardoor ik niet kon werken. En ik een uiterking kreeg wat per maand gelijk staat als wat ik per week verdiende.

Nu ben ik afgelopen vrijdag 27 Augustus 2010 voor de 2e maal geopereerd. En nu is gebleken dat mijn zenuw zo ernstig beschadigd is dat het nooit meer goed komt. Waardoor ik de rest van me leven met een klapvoet blijf lopen. En nooit meer me voet kan bewegen of gevoel erin heb.

Mijn vraag is nu, wat zijn mijn opties wat betreft schade verhalen. Ik heb wel wat gelezen dat ik een eenmalige uitkering/tegemoetkoming kon krijgen van de KNVB, omdat ik daar verzekerd ben.

Graag hoor ik wat de mogelijkheden zijn in mijn situatie.

Met vriendelijke groet,

Stephan Uijlenbroek

Jan

  • Algemene moderator
  • Senior
  • *****
  • Posts: 472
Re: Voetbal letsel
« Reply #1 on: 30 August 2010, 15:06:34 »
Voor schadevergoeding is een onrechtmatige daad vereist.

Bij sport en spel wordt die onrechtmatigheid niet zo snel aangenomen, immers het is voorzienbaar dat gezien de aard van de sport er contactletsel kan ontstaan. In zekere zin aanvaardt u het risico van letsel bij deelname aan een sport zoals rugby, voetbal, waterpolo etc. alhoewel de Hoge Raad nadrukkelijk meldt in zijn arresten dat voor het bestaan van een rechtsfiguur van risico-aanvaarding geen plaats is in het recht en de aansprakelijkheid moet worden beoordeeld langs de gewone onrechtmatige daad criteria van het recht.

De overtreding op u begaan moet, wil het onrechtmatig zijn, buiten het normale sportpatroon liggen. Een voorbeeld is: het doelbewust onderuit trappen van een tegenstander, een zeer heftige overtreding op het lijf die bestraft wordt met rood, het uitdelen van een elleboogstoot en ga zo maar door.

Ik kan niet beoordelen wat zich heeft voorgedaan, daarover moet u wat preciezer zijn.

Uw sportvereniging kan u vertellen of men een voetbalverzekering bij de KNVB heeft lopen. Dit betreft dan een uitkering terzake een sportongeval bij blijvende invaliditeit op basis van een polis. Dat is iets anders dan wanneer u een eis tot vergoeding van de geleden schade bij een tegenpartij indient.


Met vriendelijke groeten,
Johannes de Bruin