Author Topic: operatie na wortelkanaalbehandeling  (Read 9466 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

brenneke

  • Nieuweling
  • *
  • Posts: 1
operatie na wortelkanaalbehandeling
« on: 28 October 2009, 19:46:52 »
hallo,
Afgelopen mei ben ik na de tandarts geweest (defensie) na aanleiding van hevige pijnklachten.
Er werd een acute wortelontsteking geconstateerd (pulpitus) ik heb een wortelkanaalbehandeling ondergaan, bij thuiskomst kwam er roestkleurig chemisch vocht uit mijn neus.
Er gingen weken voorbij waarin ik bijna dagelijks na de tandarts ging, omdat het niet goed voelde hoofdpijn druk op de oogbol en uiteraard last van de tanden, uiteindelijk ben ik na de ehbo gegaan die me door verwees na de kno arts. Deze zag meteen dat ik een kaakholte ontsteking had. Ik ben toen terug gegaan na de tandarts opeens stond er een andere tandarts en die vertelde me dat me eigen tandarts thuis zat wegens schorsing, omdat hij veel fouten had gemaakt, ook bij mij dus. Wat blijkt, bij de 1ste wortelkanaalbehandeling heeft hij me wortel geperforeerd waardoor er een open verbinding na mijn kaak ontstaan is.
Door die open verbinding is een chemisch middel mijn holtes binnen gelopen, waardoor het is gaan ontsteken.
Ik heb bij de kno arts antiobiotica mee gehad en pijnstillers.
De weken erna bleef ik last houden van een rottende geur uit mijn neus en veel pijn.
Ik ben opnieuw na de kno arts verwezen en die stuurde me door na afdeling rontgen, om een ct scan te laten maken, hieruit bleek dat me voorhoofd en kaakholtes vol ontstekingen zat.
Ik heb een antibioticakuur voor 6 weken mee gehad, dit was in mijn vakantie en heeft toch wel min of meer mijn vakantie verpest ook kreeg ik er haaruitval van.
Na 6 weken moest ik op controle. Ik moest eerst weer een ctscan laten maken en vervolgens na de kno arts. Deze bekeek mijn foto's en zag dat het niet goed was. De onstekingen zaten er nog.
Nu moet ik 9 november een (pittige) operatie ondergaan om de onstekingen weg te laten halen. Nu wil ik weten of ik hier smartengeld voor zou kunnen vragen, want voordat ik van heel deze ellende af ben, ben ik een half jaar verder(dus totaal anderhalf jaar mee bezig geweest)Bewijzen zoals foto's en rapportage zijn aanwezig
Verder heb ik  een proces verbaal op laten maken. Voor zover ik weet is de tandarts ontslagen en zijn zijn bevoegdheden afgenomen.
mvg Brenda

Jan

  • Algemene moderator
  • Senior
  • *****
  • Posts: 474
Re: operatie na wortelkanaalbehandeling
« Reply #1 on: 2 November 2009, 11:33:25 »
Geachte mevrouw,

Uw vraag of u smartengeld kunt claimen kan ik beantwoorden met: Ja!

Maar allereerst zal aansprakelijkheid moeten worden aangetoond! U gaat daar al van uit maar wie eist die bewijst aldus het Nederlands Recht.

Het volledig medisch dossier inclusief rontgendossier, naast uw vroegere (!!) tandheelkundige status moet bij de tandarts en ook bij de kno-arts worden opgevraagd. Vervolgens zal een medisch adviseur het gehele medisch dossier moeten beoordelen en een schriftelijk rapport uitbrengen waaruit blijkt dat en op welke gronden aansprakelijkheid zich aandient.

Eerst dan hebt u mogelijk een zaak.

Het gegeven dat de tandarts geschorst is vanwege een veelheid aan kennelijke fouten, wil niet per definitie zeggen dat hij in uw zaak medische fouten heeft gemaakt. Dat zal per geval moeten worden beoordeeld (zoals hierboven is aangegeven).

Doorgaans zijn medici verzekerd tegen beroepsfouten bij VVAA, Medirisk of CentraMed. Deze maatschappijen zijn berucht om hun handelwijze jegens slachtoffers van medische fouten. jarenlange strijd, vernedering etc. wachten u!

Doet u dit niet alleen, u wordt alle kanten uitgestuurd, behalve de goede!

U kunt mij bellen,

Johannes de Bruin
Letselschade Haaglanden
070 3922715