Author Topic: overbelasting/stress  (Read 3616 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Hans

  • Guest
overbelasting/stress
« on: 16 March 2006, 16:35:42 »
Ik ben leraar op een middelbare school en ervaar dat ik overbelast ben. Ook is er een schoolleiding die incompetent is. Als gevolg hiervan heb ik last van stress en vrees ik voor mijn gezondheid.
Als mij wat overkomt( ik denk aan burnout/hartaanval/hersenbloeding) wat direct hieruit voortkomt, kan ik dan de schooleiding aansprakelijk stellen?
Of in aanmerking komen voor smartengeld?

Hans

Bericht gewijzigd door: jan, op: 2006/03/20 09:58

Jan

  • Guest
Aw:overbelasting/stress
« Reply #1 on: 20 March 2006, 10:18:58 »
Naar Nederlands recht geldt: een ieder draagt zijn eigen schade, tenzij bewijs het tegendeel oplevert.

Anders gesteld: wie eist, die bewijst, tenzij wet of jurisprudentie een andere bewijslastverdeling voorschrijft.

In juridisch opzicht is aan de orde dat de werkgever voor goede en veilige werkomstandigheden dient te zorgen. Wordt deze zorgplicht geschonden dan is de werkgever op grond van artikel 7:658 Burgerlijk Wetboek aansprakelijk.

U zult middels wettig en overtuigend bewijs moeten aantonen dat:

1. De school onrechtmatig jegens u heeft gehandeld
2. Uw gezondheidklachten een gevolg zijn van het onrechtmatig handelen van de school.

Uw bewijsopbouw
Ik adviseer u voor elke gebeurtenis die u op school overkomt hierover de schooldirectie uitvoerig schriftelijk in kennis te stellen. Voorts steeds hiervan de ondernemingsraad schriftelijk op de hoogte te stellen.

Belangrijk lijkt mij voorts dat u ook de Inspekteur van het Ministerie van Onderwijs hierin (schriftelijk) betrekt en verzoekt een onderzoek bij uw school in te stellen in het bijzonder het beleid dat de school voert en welke gezondheidsklachten u daarbij oploopt.

Hiermede bouwt u een \"eigen dossier\" op.

Wellicht verklaringen van overige leraren maar dat zal waarschijnlijk niet lukken.