Author Topic: PX 10 en Defensie reacties  (Read 4867 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Jan

  • Algemene moderator
  • Senior
  • *****
  • Posts: 475
PX 10 en Defensie reacties
« on: 3 October 2008, 13:30:59 »
IK ben een ex SGTMJR GESCHUTSKONSTABEL en maak deel uit van de reunie commissie GESCHUTSKONSTABEL.
Het bevreemd mij dat U spreekt over grote aantallen ziekte gevallen n.a.vPX 10 daar ik een organisatie vetegenwoordig van rond de driehonderd leden waarvan ik er rond de 299 persoonlijk ken en waar niemand iets mankeerd in de vorm door U geschetst Ik ontken niet dat er iemand ziek is dat kan ik niet ik ben konstabel geen medicus Ik ben sinds 1961 als zodanig werkzaam geweest bij de KM Wij organiseren elke twee jaar een reunie waar op de bekende ouderdoms gebreken na de grootdst helft verschijnt Gezond van Lijf en leden Ook bij een andere grootverbruiker het Korps Mariniers kan men zich hier niet in vinden Ook de onderwerpen welke de weduwen vermelden herken ik niet.In dien U nadere informatie wil ben ik U gaarne van dienst Nogmaals bij ons zijn geen gevallen bekend nav PX 10
 
Met vriendelijke groet L P van Heeren SGTMJR GESCHUTSKONSTABEL b.d.
 Reunie commitee GESCHUTSKONSTABEL

 Ben sinds 010294 met FLO en werkzaam in het Marine Museum


Reactie Letselschade Haaglanden:

Geachte heer,

Helaas krijg ik wel meldingen binnen van mensen die ongeneeslijk ziek zijn of al zijn overleden waarbij het vermoeden bestaat dat PX 10 hieraan ten grondslag ligt.

In de achterliggende weken heb ik inmiddels 10 duidelijke PX 10 gevallen in behandeling genomen. Een steeds groter wordend aantal is bij onze medisch adviseurs nog in onderzoek.

Naar ik aanneem hebt u geen kennis van de mensen, die, in verband met PX10 in contact kwamen, in de achterliggende jaren overleden zijn.

Mijn indruk na 11 maanden diepgaand onderzoek, inclusief langdurige en vertrouwelijke interviews met mariniers, konstabels, geschutmakers, electromonteurs en andere militairen die veelvuldig met PX 10 hebben gewerkt, is dat er wel degelijk veel mensen ziek zijn geworden of zijn overleden.

Ik vind uw e-mail dan ook niet richtinggevend, eerder verdrietig, zoals een marineman, die u kent (en in zijn kennissenkring een overleden marineman door PX 10 heeft) tegenover mij opmerkte, toen ik hem uw reactie voorlas. Hij zal u aanstaande zaterdag op de reunie waarschijnlijk zeer boos aanspreken.

Met vr. gr.

Jan de Bruin
Letselschade Haaglanden


NB: In 1980 is door het Hoofd van de Geneeskundige Dienst in Den Helder een diepgaand onderzoek naar de werking van PX 10 ingesteld. De uitkomsten, aldus een marinebron, waren schrikbarend en het management is geinstrueerd hierover geen enkele mededeling te doen. Ik zal trachten dit rapport boven water te krijgen niettegenstaande uw e-mail, en laat de zieke marinemensen niet in de kou staan.

Ik plaats met uw toestemming deze e-mail op ons Forum.

L P van Heeren schreef: Dit is een informatie vraag van
L P van Heeren <n.hartsuiker@kpnplanet.nl>





Jurrie

  • Nieuweling
  • *
  • Posts: 1
Re: PX 10 en Defensie reacties
« Reply #1 on: 3 October 2008, 21:28:36 »
L.S.

Ook ik verbaas mij over de uitspraken van de heer van Heeren. Ook ik ben een ex konstabel en heb ontzettend veel gewerkt met px 10. In de jaren begin negentig als ik mij herinner kwam er een bericht uit van de marine dat px 10 niet meer gebruikt mocht worden i.v.m. met voornoemde stoffen. Ooit heb ik dit aan een marine arts voorgelegd of er een relatie bestond tussen gebruik van dit middel en mijn collega's die een vorm van kanker hadden of hebben gehad. Zijn antwoord was toen dat dit niet aannemelijk was met het geijkte antwoord van misschien rookten, dronken ze etc. Op mijn vraag destijds of er wel een onderzoek naar gedaan kon worden werd negatief beantwoord. In dit gesprek ben ik ook ingegaan op het omgaan en werken met lood en asbest daar wij in het verleden kogelvangers zonder enige vorm van bescherming moesten schoonmaken, lood smolten en in groot onderhoud van de schepen door asbeststof heen liepen. Ook hierop werd negatief geantwoord. Hem wijzen op het loodbesluit van 1965 bracht verder geen soelaas. Ik zal een aantal initialen geven van mensen die een vorm van kanker hadden of daaraan zijn overleden, W.B., W.S., R.L., T.C., C.R., J.S., Ben bij twee van de genoemden op de begrafenis geweest, zij hebben spijtig genoeg de 50 niet gehaald. Ben destijd nog bezig geweest om het desbetreffende bericht te achterhalen maar is niet gelukt. Als defensie het onderzoek naar medewerkers goed uitvoert zullen ze nog schrikken van de uitkomsten. Ik wens in ieder geval familie en/of nabestaanden sterkte en hoop dat defensie uiteindelijk zijn verantwoordelijkheid neemt. Als ik iets kan betekenen voor uw bureau in de vorm van verklaringen is mijn nummer reeds bij u bekend. M.vr.gr. Jurrie Span

Rob

  • Nieuweling
  • *
  • Posts: 1
Re: PX 10 en Defensie reacties
« Reply #2 on: 4 October 2008, 07:57:29 »
Toen ik in dienst kwam in 1973 stonden we wel elke week ons wapen schoon te maken in grote bakken PX 10 en dat was onder in de kelder van de  V.G.Kaz in Rotterdam de lucht kwam je al tegemoet
 
je kon er maar net rechtop lopen het was iets van 2 meter hoog en er stonden een stuk of vier van die bakken daar was je dan uren mee bezig want het moest goed schoon zijn anders kreeg je op je donder

In div. wapenkamers bij het korps mariniers stonden de bakken gewoon in de wapenkamer naast kantoren waar de hele dag het personeel rond liep

tot het einde van het PX tijdperk zijn er duizende mensen langdurig in contact geweest met dat spul
en zeker in de eerste 9 maanden van je opleiding stond je elke vrijdag je buks schoon te maken

En ik kan het weten ik heb zelf jaren in div.wapenkamers gewerkt
dus het MINDEF moet niet gaan vertellen dat de militair klein hoeveelheden kreeg voor zijn wapen
nee dat waren hele bakken van honderde liters PX  tot op de dag van vandaag  noemen ze het nog steeds PX bakken die naam blijft hangen