Author Topic: Toekomstige onvoorziene kosten  (Read 3505 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Hans D

  • Nieuweling
  • *
  • Posts: 1
Toekomstige onvoorziene kosten
« on: 28 June 2008, 22:06:13 »
Geachte heer/mevrouw,
Mijn zoon van 13 jaar heeft een van zijn voortanden gebroken onder de gymles. Hij is op zijn buik van de glijbaan gegaan in het zwembad tijdens het vrijzwemmen. Er is vooraf geen instructie verstrekt aan de leerlingen over de gedragsregels. De gymleraar was tijdens het ongeluk ook nog eens niet in het zwembad, hij wachte nog op leerlingen buiten het zwembad. Op het moment van het ongeluk was er dus geen toezicht. Ik ga dus de school daarom dus ook aansprakelijk stellen. Wij zijn zeer goed voor tandartskosten verzekerd, dus het repararen (aanvullen)van de voortand zal voor ons NU financieel geen probleem opleveren. Behoudens een stuk(je) eigen risico vergoed VGZ de kosten en VGZ zal op haar beurt e.e.a. wel weer in rekening brengen bij de school.
Mijn vraag is de volgende:
De overheid en de verzekeringsmaatschappijen zijn al jaren bezig de vergoedingen te minimaliseren en de burger zelf meer op te laten draaien voor de ziektekosten. Als mijn zoon 18 jaar is dient hij zelfstandig verzekerd te worden o.a. voor tandartskosten, mogelijk wordt deze tand dan uitgesloten van de dekking indien hij tegen die tijd een implantaat wil (kaak moet eerst volgroeid zijn). Elke 10-15 jaar, tot aan de gemiddelde levensverwachting voor mannen (78 jaar), zullen er aan de tand kosten dienen te worden gemaakt om deze in optimale conditie en zo goed mogelijke staat te houden. Worden dergelijk kosten uberhaupt tegen die tijd nog wel vergoed?
Het lijkt mij redelijk deze toekomstige tandartskosten zo goed mogelijk in te schatten/te berekenen en mee te nemen in de claim richting school en daarnaast nog een bedrag voor immateriƫle schade te claimen. Mijn zoon heeft nog een 100% gaaf gebit, en nog geen ervaring met de boor e.d. Door dit ongeluk moet hij (meerdere?) behandelingen ondergaan in de stoel bij de tandarts, hetgeen zeker geen pretje is.
Hoe kijkt u aan tegen het claimen van deze toekomstige (deels (on)voorzienbare) tandartskosten met de vraag in het achterhoofd of deze kosten in de toekomst nog zullen worden vergoed.
Met vriendelijke groeten,
Hans D 

Jan

  • Algemene moderator
  • Senior
  • *****
  • Posts: 472
Re: Toekomstige onvoorziene kosten
« Reply #1 on: 1 July 2008, 21:52:58 »
Mijn advies is duidelijk:

U vraagt de behandelend tandarts om een rapport waarin hij exact aangeeft wanneer u zoon in de toekomst weer behandeld moet worden en welke kosten daar mee zijn gemoeid.

Vervolgens kapitaliseert u de schade (programma hebben wij eventueel op kantoor) en dient dit in bij de verzekeraar. Toekomstige behandelen hebben ook een immaterieel aspect, houdt u daarmede rekening met het eisen van een smartengeld vergoeding.

Als uw zoon minderjarig is behoeft het schaderegelingsakkoord de instemming van de Kantonrechter (art. 1:345 Burgerlijk Wetboek). Opletten dus!

Johannes de Bruin
Letselschade Haaglanden