Author Topic: Computer UWV werkt niet goed  (Read 4570 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Jan

  • Guest
Computer UWV werkt niet goed
« on: 21 February 2006, 12:08:09 »
Het computersysteem dat het uitkeringsinstituut UWV gebruikt bij de keuring van mensen die claimen dat zij arbeidsongeschikt zijn, deugt nog steeds niet.

Dat heeft de Rechtbank Leeuwarden op 22 december 2005 geoordeeld.

De artsen van het UWV voeren bij de keuring in het computersysteem, CBBS genaamd, in welke beperkingen een zieke werknemer heeft. Daarna stelt een arbeidsdeskundige met behulp van een computersysteem vast of er nog functies zijn waarmee de zieke werknmer zijn oude loon kan verdienen. Op deze manier wordt bepaald of de werknemer arbeidsongeschikt is of niet.

De Centrale Raad van Beroep, het hoogste rechtsorgaan dat oordeelt over geschillen op het terrein van de sociale zekerheid, stelde op 9 november 2004 al vast dat het voor derden moeilijk te controleren is hoe een beoordeling met behulp van dit computersysteem tot stand komt. Het UWV pastte vervolgens het computersysteem aan.

De Rechtbank Leeuwarden stelt thans dat het UWV daarmee slechts voor een deel aan de kritiek is tegemoet gekomen. De uitkomsten van de beoordeling zijn wel controleerbaar, maar op sommige punten nog onvoldoende.

Het UWV moet de man in kwestie die de rechtszaak had aangespannen opnieuw beoordelen. De rechter heeft zijn verzoek om schadevergoeding afgewezen, omdat niet vaststaat dat hij recht heeft op een hogere uitkering. Het UWV bestudeert nog welke gevolgen de uitspraak heeft voor andere WAO-ers.

Bezoekers van dit forum worden uitgenodigd hierop te reageren dan wel hun ervaringen op dit terrein weer te geven.

J. de Bruin
Letselschadebureau Haaglanden

Mhartman

  • Guest
Aw:Computer UWV werkt niet goed
« Reply #1 on: 10 March 2006, 14:05:12 »
I.v.m. aanvraag reïntegratietraject als onderdeel van een letselschade heb ik vorig jaar \'officieel\' een verzoek IRO-traject ingediend bij de dienstdoende arbeidsdeskundige. Deze vertelde er niets in te zien en verwees mij door naar de verzekeringsarst ivm een herkeuring inzake het ASB. Na aandringen mijnerzijds heb ik 10 weken na de herkeuring een afschrift van het VA-rapport ontvangen, waarin het huidige whiplashletsel (deskundigenrapport is in bezit UWV!) dusdanig wordt \'gebagateliseerd\' dat ondanks huidige klachten (o.a. visusstoornissen -cerebraaltrauma!- chronische vermoeidheid, nek- en hoofdpijklachten) géén urenbeperking wordt toegekend! M.a.w. voor een IRO-traject, inclusief EXTERNE medische begeleiding(!)wordt niet gehonoreerd, terwijl ik nu volledig wordt goedgekeurd (in 2004 nog 80-100% afgekeurd agv verkeersongeval).

Tegenstrijdiger kan het volgens mij niet en ik beschouw het UWV dan ook als een \'tweede tegenpartij\'

Intussen zijn zowel bij het UWV-REGRES als mede bij mijn ziektenkostenverzekeraar beide letselschadedossiers \'gesloten\' wegen \"gebrek aan bewijs\". heeft e.e.a. te maken met het zogenaamde letselschadeconvenant tussen de overheid (UWV!!) en (aansprakelijk gestelde) commmerciële verzekeraars?