Author Topic: Ben je verplicht alle medische verslagen van voor een ongeval door te geven?  (Read 4594 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Jolanda100289

  • Nieuweling
  • *
  • Posts: 2
Hoi...

Ik zit met een probleem....
Ik had sinds een aantal jaren al last van mijn rug, hiervoor heb ik al eens een maand in de ziektewet gezeten en ben ook op bezoek geweest bij een arts van het UWV.
Nou heb ik in mei '09 een auto ongeluk gehad (een ander reed bij mij achterop).
Sinds die tijd ben ik niet meer in staat om te werken of om mijn huishouden te doen, ik loop erg slecht omdat mijn ene been niet mee komt.

De afgelopen maanden heb ik allerlei gegevens en medische verslagen van NA het ongeval op moeten sturen naar mijn letselschade advocaat en naar de tegenpartij van het ongeval.
Nou stond in het verslag van het UWV de zin.....eerdere ZW periode met rugklachten.
Nu belde mijn advocaat van de week op en willen ze dat ik ook de verslagen van het UWV en van de huisarts van VOOR het ongeluk op stuur naar hun.
Kunnen zij dit zomaar van mij vragen? Ik ben bang dat als ik die oude verslagen op stuur de tegen partij er onderuit gaat proberen te komen.
Voor mijn gevoel word er niet echt goed met mijn privacy om gegaan.

Wie weet hier meer over en kan mij raad gegeven??

puck

  • Guest
hi jolanda,

of het echt verplicht is, weet ik niet precies, maar als je het niet doet wordt het uitgelegd al zou je iets te verbergen hebben.
volgens mij gaat het alleen om de patiëntenkaart(huisarts); daar staat alles op.

de tegenpartij zal zeker proberen om er een slaatje uit te slaan, dus is het van belang met bewijzen te komen van vóór het ongeluk en alles wat daarmee te maken heeft gehad en dan alles van ná het ongeluk.
als je nu heel andere klachten hebt en het kan vastgesteld worden dat het één niets te maken heeft met het ander, kan de tegenpartij zogezegd de pot op ;)

even nog dit: moet jij zelf alles opsturen naar de tegenpartij? dat is volgens mij zeer ongebruikelijk, want dat hoort jouw advocaat te regelen.
slachtoffers hebben geen contact met de tegenpartij; daar is de advocaat voor.
ik hoop dat er meer tips voor je komen.
succes!

melissa

  • Nieuweling
  • *
  • Posts: 37
Het beste is om geen machtigingen te vestrekken, voordat je weet WAT er opgestuurd wordt.
Tip: vraag eerst inzage in je medisch dossier en vraag om kopieen van het HELE dossier. Als er dingen in staan die niet "reproduceerbaar" zijn kun je om een correctie en zelfs verwijdering vragen (is een patientenrecht). Daar moet je wel schriftelijk om verzoeken.
Ook makkelijk is om je huisarts om een korte verklaring, dat er ten tijde van het ongeval geen behandelingen of klachten waren die relevant zijn voor een zogenaamde 'medische causaliteit'.

Maar er zal gerust ook een uitspraak zijn geweest dat er geen plicht op inzage door verzekeraars van het patientendossier is.