Author Topic: uitkering en belastingdienst  (Read 3856 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Jeroen

  • Guest
uitkering en belastingdienst
« on: 17 September 2007, 11:13:11 »
t.g.v. een ongeval krijg ik eenmalige uitkering wegens blijvende invaliditeit van reisverzekering en bedrijf ongevallen verzekering, de belastingdienst heeft bij schriftelijk medegedeelte dat ik hierover inkomst belasting verschuldig ben omdat de werkgever de premie heeft betaald en over de premie geen inkomstbelasting is betaald, ik heb de uitkering nog niet ontvangen zijn er mogelijkheden om dit in een koopsompolis te storen of zo iets, Graag advies.

Al vast bedankt!

Jeroen

Jan

  • Guest
Aw:uitkering en belastingdienst
« Reply #1 on: 17 September 2007, 11:51:43 »
Ik aarzel u te volgen.

Indien de werkgever premies voor één of meerdere verzekeringen heeft betaald, is in principe bij het tot uitkering komen daarvan inkomstenbelasting verschuldigd.

Voorwaarde is wel dat deze tot uitkering komende verzekering tot dekking strekt van inkomensderving.

Anders gesteld, er moet een verband zijn tussen verzekering en inkomensderving wil de uitkering onderhevig zijn aan inkomstenbelasting.

Ik zie dat verband nog niet zo bij een door de werkgever afgesloten reisverzekering die immers strekt eventuele materiële schade (verlies, beschadiging, diefstal) tijdens reizen etc. te dekken. Er lijkt mij daarbij geen enkel verband met eventuele inkomensderving aanwezig.

Bij de uitkering terzake een bedrijfsongevallenverzekering lijkt mij van belang of deze verzekering wederom is afgesloten ter dekking van inkomensderving ofdat uit de betreffende polis blijkt dat de uitkering geschiedt op basis van een vastgesteld percentage blijvende invaliditeit waarvoor een vast bedrag is gereserveerd (de verzekerde som).

Wordt over een vast in de polis opgenomen bedrag uitgekeerd dan is er sprake van een sommenverzekering die uitkeert bij blijvende medische invaliditeit. Mijns inziens is er dan geen Inkomstenbelasting verschuldigd.

Dat wordt anders indien de verzekerde som is gerelateerd aan uw bruto jaarinkomen. Dan is er sprake van een schade-verzekering die strekt tot verlies van inkomensderving. Alsdan bent u wel inkomstenbelasting verschuldigd.

Of u een belastingaanslag/afdracht kunt voorkomen door het sluiten van een koopsom kan ik niet beoordelen. Dit is het terrein van een verzekeringsadviseur of accountantskantoor en behoort niet tot het terrein van de letelschade.

Jan de Bruin
Letselschadebureau Haaglanden