Author Topic: Affectieschade  (Read 11905 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Yorick Jansen

  • Guest
Affectieschade
« on: 10 January 2006, 11:30:21 »
Het betreft het volgende: Ik heb een ongeval met mijn bromfiets en daarbij is degene die achterop zat overleden.

De politie heeft in hun rapport opgenomen dat ik de schuldige was. De verzekeringsmaatschappij heeft laten weten niks te vergoeden. In hoeverre kan de naaste familie van de opzittende schade op mij verhalen en welk bedrag zal dit ongeveer zijn?

bij voorbaat dank,
yorick

Jan de Bruin

  • Guest
Aw:Affectieschade
« Reply #1 on: 10 January 2006, 11:31:30 »
Ik neem aan dat u voor uw bromfiets tegen het risico van wettelijke aansprakelijkheid bent verzekerd. Indien een ander door uw toedoen dan ook schade oploopt, dient u de schadevergoeding eisende partij door te verwijzen naar uw w.a.-verzekeringsmaatschappij.

Als het gaat om affectieschade dan mag de verzekeringsmaatschappij vergoeding daarvan afwijzen, omdat er nog steeds geen wettelijke regeling is (is thans nog in behandeling bij de Tweede Kamer).

Yorick Jansen

  • Guest
Aw:Affectieschade
« Reply #2 on: 10 January 2006, 11:32:52 »
De bromfiets was inderdaad wa verzekerd, maar omdat de politie een technisch rapport heeft opgesteld waarin staat dat de bromfiets de constructiesnelheid van 45km/h kon overschrijden met 10-15 km/h heeft de verzekering besloten om niet uit te betalen.

Ik zelf wil dus graag weten welke kosten de verzekeringsmaatschappij nu aan mij gaat claimen (kosten ambulance, traumahelikopter, smartengeld voor tegenpartij wellicht, begraveniskosten).

Want nu heb ik geen idee voor welke kosten ik aanpsrakelijk gesteld kan worden.

mvg yorick jansen

Jan de Bruin

  • Guest
Aw:Affectieschade
« Reply #3 on: 10 January 2006, 11:34:15 »
Ik adviseer u de direktie van uw w.a.-verzekeringsmaatschappij schriftelijk te benaderen en een klacht in te dienen.

Uw w.a.-verzekeringsmaatschappij dient volledige dekking op basis van de polisvoorwaarden te verlenen en het opgemaakte politierapport dat uw bromfiets met een hoge snelheid zou kunnen rijden doet niets aan de verzekeringsdekking af.

Eigenlijk schandalig hoe uw w.a. verzekerings- maatschappij zich opstelt. U kunt ook een klacht indienen bij de Raad van Toezicht op het Schadeverzekeringsbedrijf te Den Haag. Veel succes.

Yorick Jansen

  • Guest
Aw:Affectieschade
« Reply #4 on: 10 January 2006, 11:35:43 »
De orion zegt niets te willen vergoeden omdat in de verzekeringsvoorwaarden staat dat ze niet uitkeren in geval van een opgevoerde bromfiets.

Nu heb ik geprobeerd de DAS rechtsbijstand in te schakelen, maar ook die zeggen geen rechtshulp te willen verlenen omdat er niet aan hun voorwaarden wordt voldaan in dit geval.

En ondertussen wil de Orion (mijn verzekerings-maatschappij) niets loslaten over wat er in de gesprekken met de advocaat van de tegenpartij wordt besproken, dit vind ik niet netjes maar ik weet ook niet of de Orion het wel verplicht is om mij deze informatie te geven.

De hoogte van het uiteindelijke schadebedrag dat ze gaan vorderen blijft tot op dit moment slechts gissen

Jan de Bruin

  • Guest
Aw:Affectieschade
« Reply #5 on: 10 January 2006, 11:37:21 »
Uw verzekeringsmaatschappij dient de geleden schade aan de nabestaanden te vergoeden. Op basis van een polisbepaling (de verzekering) kan men onder omstandigheden vervolgens op u verhaal zoeken.

Het gaat, zonder dat ik de polisvoorwaarden ken, kennelijk om een uitsluiting ingeval van een opgevoerde bromfiets. Indien deze uitsluiting  terzake dit ongeval wordt ingeroepen dient er wel causaal verband te zijn.

Anders gesteld: Vast moet staan dat u ten tijde van het onderhavig ongeval met een te hoge snelheid vanwege een opgevoerde bromfiets hebt gereden en dat daardoor het onderhavig ongeval is ontstaan.

Slechts het gegeven dat uit een technische keuring blijkt dat uw bromfiets is opgevoerd lijkt mij niet voldoende om de polisuitsluiting in te roepen, evenwel ik maak een voorbehoud hieromtrent, nu ik de betreffende polisuitsluiting niet ken. Mogelijk kunt u het betreffende artikel nog eens op het forum zetten.

Yorick Jansen

  • Guest
Aw:Affectieschade
« Reply #6 on: 10 January 2006, 11:38:37 »
Dit is de brief die ik van de orion heb ontvangen.
http://img17.exs.cx/img17/1650/orionbrief111dx.jpg

Yorick Jansen

  • Guest
Aw:Affectieschade
« Reply #7 on: 10 January 2006, 11:41:05 »
Sorry dat het zo lang duurde maar er was een klein probleem met de fax. Dit is dus de brief waarin staat dat ik aansprakelijk wordt gehouden voor alle kosten van het ongeval.

Verder heb ik geen aanvullende brief ontvangen waarin duidelijk de polisvoorwaarden staan waarop het uitsluitsel berust.

De enige grond die de Orion aanvoert is het feit dat de bromfiets was opgevoerd. Ook heb ik vandaag een brief gehad van de officier van justitie waarin staat dat ik een bedrag van ongeveer 25000 euro zou moeten betalen aan de benadeelde op grond van feit 1.

Er staat verder niet bij wat feit 1 inhoud en ik heb ook eerlijk gezegt geen idee wat het inhoud.

Yorick Jansen

  • Guest
Aw:Affectieschade
« Reply #8 on: 10 January 2006, 11:42:10 »
nog een kleine toevoeging.

Ik heb gelezen in de krant dat het wetsvoorstel waarbij nabestaanden een bedrag van 10000 euro kunnen eisen is doorgevoerd. Maar mijn vraag is dan: Het ongeval is gebeurt ten tijde dat deze wet nog niet was aangenomen, zou in de komende strafzaak de andere partij zich wel op deze wet kunnen beroepen ook al heeft het feit plaatsgevonden toen de wet er nog niet was?

Sandra

  • Guest
Aw:Affectieschade
« Reply #9 on: 10 January 2006, 11:44:08 »
Als het wetsvoorstel affectieschade wordt aangenomen, dan zal dit niet gelden voor ongevallen die voor het inwerkingtreden van de wet plaatsvonden. Het is dus niet zo dat je dan alsnog affectieschade verschuldigd bent over dit ongeval.

Als je rechtsbijstandsverzekering niet voldoende in de zaak van jou tegen je verzekeraar ziet om je daarbij te helpen, staat over het algemeen nog in de polisvoorwaarden van je rechtsbijstandverzekeraar dat als je een rechtshulpverlener (bijv. een advocaat) jouw zaak laat behartigen en je wint, dat je dan die kosten van de advocaat vergoed krijgt. Het is dus zeker de moeite waard om met deze zaak eens naar een gratis kennismakingsgesprek te gaan bij een advocaat bij je in de buurt.

Sowieso is het verstandig even een advocaat te laten kijken naar de strafzaak, vooral als er dat soort bedragen genoemd worden!

Inge

  • Guest
Aw:Affectieschade
« Reply #10 on: 10 January 2006, 11:44:55 »
Volgens mij kan je alle kosten verhalen op je persoonlijke aansprakelijkheidsverzekering. Dus dan hoef je in ieder geval die heel hoge bedragen niet zelf te betalen.

Jan de Bruin

  • Guest
Aw:Affectieschade
« Reply #11 on: 10 January 2006, 11:46:33 »
Alvorens hier op dit forum allerlei goedbedoelde adviezen gaat verstrekken zou ik voorstellen het te beperken tot uw verzekeringspolis.

Als uit een technisch onderzoek, bijvoorbeeld de politie, blijkt dat uw bromfiets was opgevoerd, is er geen sprake meer van een bromfiets maar een motorvoertuig (!) waarvoor geen verzekering werd afgesloten.

Vewijzingen naar rechtsbijstandsverzekeraar of een advocaat in de buurt heeft mijns inziens weinig zin.

U zult de materiele schade van uw tegenpartij, indien u daarvoor aansprakelijk bent, moeten vergoeden.

Over affectieschadevergoeding heb ik al in het beginstadium aangegeven dat dit nog bij de wetgever ligt en de te zijner tijd in werking tredende wet mag en kan geen terugwerkende kracht hebben.

Yorick Jansen

  • Guest
Aw:Affectieschade
« Reply #12 on: 10 January 2006, 11:47:28 »
nu hebben wij vandaag een specificatie van het geeiste schadebedrag ontvangen. En daar stonden twee posten bij dat de ouders ieder 10000 euro hadden geeist als smartengeld. Maar uit wat ik opmaak uit uw vorige reactie kunnen zij dit helemaal niet eisen omdat de wetgeving niet met terugwerkende kracht van toepassing is. Zou u mij nu kunnen vertellen of ik onder deze vorderingen van 10000 euro per persoon uit zou kunnen komen?