Author Topic: privacy gegevens  (Read 5270 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

johannes

  • Guest
privacy gegevens
« on: 7 November 2005, 16:33:24 »
Mag een verzekeringsmaatschappij zomaar bij een letselschadezaak naar het medisch verleden informeren door bijvoorbeeld inzage te eisen in de huisartsgegevens?

de Bruin

  • Guest
Re:privacy gegevens
« Reply #1 on: 7 November 2005, 16:34:42 »
Neen dat mag niet zomaar. Er moeten voldoende aanwijzingen zijn dat een slachtoffer een medisch verleden heeft. Vervolgens dient het slachtoffer desgewenst (dus niet verplicht) de verzekeringsmaatschappij toestemming te verlenen om in diens medisch verleden te graven.

Marc

  • Guest
Aw:Re:privacy gegevens
« Reply #2 on: 2 August 2006, 21:14:15 »
Geachte heer De Bruin,

Inzake \'medische voorgeschiedenis\': indien GEEN speciale machtiging is verstrekt (aan bijv. huisarts, arboarts/verzekeringsarts)inzake -niet relevante(!) \'preƫxistente klachten\', en medische gegevens worden toch via via doorgestuurd richting TP, is er dan sprake van \'medische fraude\'? Zo ja, is, indien het tot een rechtzaak komt het grebruikelijk om van het blokkeringsrecht gebruik te maken?

mvgr,

Marc

Jan

  • Algemene moderator
  • Senior
  • *****
  • Posts: 472
Aw:Re:privacy gegevens
« Reply #3 on: 9 August 2006, 12:58:04 »
Medische fraude is voor mij een onbekend begrip.

Indien zonder uw uitdrukkelijke toestemming bepaalde medische informatie is verstuurd, dient u die persoon/instantie aansprakelijk te stellen.

Met uw opmerkingen, vervat in enkele regels, raakt u overigens een aantal zeer ingewikkelde leerstukken van het letselschaderecht.

Hoewel die leerstukken mij uiteraard bekend zijn, zijn ze zo uitgebreid, dat ik dit niet op een forum zou kunnen plaatsen. Eerder een boek van een flink formaat.

Ik neem aan dat u een deskundige belangenbehartiger hebt, zo niet, schakel  dan zo spoedig mogelijk een deskundige in. Uw zaak lijkt mij te ontsporen.

Johannes de Bruin
Letselschadebureau Haaglanden BV