Author Topic: Eindafwikkeling en belasting  (Read 7369 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

marielle

  • Guest
Eindafwikkeling en belasting
« on: 7 November 2005, 17:29:07 »
Hoi,

De tegenpartij is na 6 jaar met een schadevergoeding gekomen waarin ik in overleg met mijn advocaat mee accoord ga.Dit is een finale kwijting.
Ik wil graag weten hoe het met de belasting gaat. Moet je over dit bedrag nog inkomsenbelasting betalen omdat er een aanzienlijk bedrag is opgevoerd voor gedorven inkomsten.
Ik weet dat je over dit bedrag vermogensbelasting moet betalen maar overige zaken weet ik dus niet.

Frank

  • Guest
Re:Eindafwikkeling en belasting
« Reply #1 on: 7 November 2005, 17:30:11 »
Een slotuitkering, ook één in verband met verlies aan inkomsten, is niet aan inkomstenbelasting onderhevig in Box 1. Wel dient om een eventuele discussie hierover te vermijden door de aansprakelijke verzekeraar een zogenaamde belastinggarantie verstrekt te worden. De verzekeraar zal dan de discussie met de Belastingdienst moeten voeren en opkomen voor de eventueel geclaimde belasting.

Wel is het bedrag gedeeltelijk belastbaar in Box 3 (Vermogen).

erik

  • Guest
Aw:Eindafwikkeling en belasting
« Reply #2 on: 4 January 2006, 11:50:32 »
Betekent dit antwoord dat de fiscus NIETS inhoudt van de finale kwijting? Mij is door \"leken?\" weleens gezegd dat belasting moet worden betaald ter hoogte van 42%, een soort bijzondere belasting.

Wat is de mening van een expert?

Jan

  • Guest
Aw:Eindafwikkeling en belasting
« Reply #3 on: 4 January 2006, 19:01:10 »
Stel, u krijgt een schadevergoeding van euro 100.000 en zet dit op de bank. U verwerft hierover 3% rente. Uw vermogen is dan op 31 december Euro 103.000

Dit vermogen moet u opgeven aan de fiscus die u hierover aanslaat in box 3.

De belasting die u moet betalen is dan als volgt:

Vermogen euro 103.000 (A)
Vermogensvrijstelling 2005: euro 19.252 (B)
Vermogensrendementsheffing: 4% over A - B = Euro 83.748 x 4% = 3.350
Percentage in Box 3= 30% over 3.350 = 1005

U betaalt dus vanwege het gevormde vermogen + rente door de schadevergoeding uiteindelijk euro 1005 aan belasting over het eerste jaar!

Afhankelijk van uw jaarlijkse opname kunt u zo steeds per jaar uw belastingschade uitrekenen.

Deze belasting wordt door ons voor het slachtoffer van jaar tot jaar doorgerekend en als belastingschade in de schadeclaim meegenomen! De schadevergoeding komt dan substantieel hoger te liggen dan een bedrag van euro 100.000!

Letselschadebureau Haaglanden BV

Bericht gewijzigd door: jan, op: 2006/01/04 19:02