Author Topic: Haga Ziekenhuis en wanprestatie  (Read 2327 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Jan

  • Algemene moderator
  • Senior
  • *****
  • Posts: 472
Haga Ziekenhuis en wanprestatie
« on: 18 June 2015, 11:27:45 »

      
Klacht :
Haga Ziekenhuis, lokatie Leyenburg
T.a.v. de Directie
Leyweg 275
2545 CH  Den Haag
   
   
Den Haag,   18 juni 2015
Ons kenmerk:   JBRB 20140607/1663
Uw kenmerk :   Medische informatie



Geachte dames en heren,

Ik schreef uw Afdeling Revalidatie aan op 26 februari 2015 waarop geen schriftelijk antwoord/rapport volgde.

Aangezien, zo leert mijn rechtspraktijk, dit niet de 1e keer is dat deze Afdeling fatsoenshalve niet reageert en telefonisch contact met deze Afdeling of niet mogelijk is (de telefoon wordt niet opgenomen!) dan wel beslist niet coöperatief is, verzoek ik u orde op zaken te stellen omdat ik mij anders genoodzaakt zie de Inspecteur der Volksgezondheid met u contact te laten zoeken.

In alle letselschadezaken die wij behandelen geldt onverkort dat er sprake van inkomens-derving. Dien ik vervolgens een claim inkomensderving in bij de aansprakelijke partij dan is gezien het gestelde in artikel 150 Wetboek van Rechtsvordering vereist dat ik in concreto medische informatie overleg waaruit de aard, de ernst en de gevolgen van het onderhavig ongeval van mijn cliënt naar voren komt. Deze op cliënt rustende bewijslast is in het kader van het medisch en juridisch causaal verband tussen ongeval en schade.

Indien Haga Ziekenhuis Leyweg verstek laat gaan bij een verzoek om medische informatie zal de aansprakelijke partij niet tot bevoorschotting op de inkomensschade en andere schadeposten (!) overgaan. Dit is, het spijt mij bijzonder dat ik u dat moet uitleggen, niet in het belang van de patiënt, ergo indien financiële moeilijkheden veelal leidend tot psychische klachten zich naast de gevolgen van het onderhavig ongeval gaan manifesteren en er aanvullende medische bijstand (meerkosten Zorg) nodig is.

Los van dit aspect dat ik meerdere malen onder uw aandacht heb gebracht is er nog een juridisch aspect waarop ik u wijs.

Ik dien u te attenderen op het gestelde in artikel 7: 456 Burgerlijk Wetboek dat onder anderen luidt:

“De hulpverlener verstrekt aan de patiënt desgevraagd zo spoedig mogelijk inzage in en afschrift van de bescheiden, bedoeld in artikel 7: 454 Burgerlijk Wetboek”.

Artikel 7: 456 Burgerlijk Wetboek is in het kader van het vigerend patiëntenrecht aan te merken als een dwingend rechtelijke bepaling en leent zich niet voor een andere uitleg, zodat ik u verzoek zeer spoedig de gevraagde gegevens aan te leveren. Mocht u daartoe weigerachtig blijven dan dien ik de Rechtbank te verzoeken u tot beantwoording van bedoeld verzoek te dwingen en/of u te dagen voor het Medisch Tuchtcollege. Kosten hoe dan ook genaamd zijn voor rekening van Haga Ziekenhuis Leyweg .

Voor het opstellen van deze brief dien ik u een nota toe te zenden op basis van mijn uurtarief van € 245,-- + 6% kantooronkosten + 21% btw. Het opstellen en nakijken kostte mij 1 uur.

Graag verneem ik of de nota op naam van uw Directie kan worden gesteld. Het behoeft geen nader betoog dat ik deze tijd aan de behandeling van andere letselschadezaken had kunnen besteden indien uw Ziekenhuis tijdig mijn brief van 26 februari 2015 had beantwoord.

Deze brief gaat overigens op ons Letselschadeforum.


Met vriendelijke groet,

Johannes de Bruin
ClaimZorg Letselschade