Author Topic: Verhaalt uwv uitkering opTP?  (Read 5437 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Bartholomeus

  • Nieuweling
  • *
  • Posts: 2
Verhaalt uwv uitkering opTP?
« on: 23 February 2010, 12:46:05 »
Hallo forum,

In juni 2008 ben ik aangereden door een automobilist,waardoor ik een zwaar verbrijzelde rechterenkel heb opgelopen.
Ik heb mij flink ingezet om zo goed mogelijk te herstellen, wat nu zijn vruchten lijkt af te werpen.

Omdat ik nu tegen einde wachttijd aanzit, stelt TP voor om een WIA keuring/ uitkering aan te vragen.
Gezien de aard van mijn letsel en werk, kan ik nu echter pas mijn werkzaamheden op gaan bouwen.

Ik heb sowieso liever geen uitkering omdat dit mijns inziens toch wel stigmatiserend werkt.

Kan ik de aanvraag nog een half jaar uitstellen om zo te kijken in hoeverre ik mijn werkzaamheden kan hervatten, of kan TP daar moeilijk over doen?

En ten tweede: Verhaalt UWV de uitkering op de tegenpartij, met andere woorden: is het niet makkelijker om alles met TP te regelen?

Aangezien mijn salaris te hoog is voor mijn opleiding ben ik naar alle waarschijnlijkheid voor bijna vijftig procnt ongeschikt. Dus over de brug komen moet TP toch...

Met vriendelijke groet,


Bart.

Jan

  • Algemene moderator
  • Senior
  • *****
  • Posts: 469
Re: Verhaalt uwv uitkering opTP?
« Reply #1 on: 25 May 2010, 15:17:00 »
Ik adviseer u met het UWV in overleg te gaan en aldaar uw opmerkingen/inzichten/verzoeken te bespreken. Vraagt u in dit verband een onderhoud aan met een arbeidsdeskundige van het UWV.

Wettelijk gezien heeft het UWV voor de verstrekte voorzieningen en uitkeringen een regresrecht op de aansprakelijke partij. Aangezien dit een rechtstreeks vorderingsrecht betreft staat u daar buiten. Voor deze wettelijke regeling is immers door onze wetgever gekozen en individuele belangen dienen daarvoor te wijken.

Anders gesteld: uw schade in juridische zin is datgene wat niet door voorzieningen en uitkeringen (bijvoorbeeld door het UWV) wordt gedekt. U zult dus eerst de sociaal wettelijke voorzieningen en uitkeringen moeten aanspreken alvorens u kunt nagaan of u dan nog schade lijdt en die voor u vorderbaar is onder de noemer persoonlijke schade.


Johannes de Bruin
Letselschade Haaglanden

melissa

  • Nieuweling
  • *
  • Posts: 37
Re: Verhaalt uwv uitkering opTP?
« Reply #2 on: 31 May 2010, 10:13:44 »
Geachte heer De Bruin,

Aangezien wij allen (WAO/WIA)premie betalen voor sociale voorzieningen via belastingen worden wij ook nóg eens aangereden door de overheid, te meer daar UWV en Verbond voor Verzekeraars regelmatig (update) afspraken maken hoe de regreskosten zo 'efficient' mogelijk te delen. Daar staat het slachtoffer buiten, maar draait daar uiteindelijk voor op >:(

melissa

  • Nieuweling
  • *
  • Posts: 37
Re: Verhaalt uwv uitkering opTP?
« Reply #3 on: 31 May 2010, 11:50:48 »

Regreskosten verhalen voor 'onbegrepen klachten'?


http://www.whiplashinformatie.nl/forum/viewtopic.php?f=13&t=4185&start=10

Hoi Marie,

Ja, wat Fubar allemaal op het internet heeft uitgezocht is fenomenaal.
Dus zij het ook vergeven dat de stukken soms wat lang en onbegrijpelijk zijn voor al diegenen die zich niet zo in Whiplash hebben verdiept.
Herkenning en Erkenning?
Kort door de bocht samengevat: Whiplash staat gelijk aan OLK. OLK= lichamelijk onverklaarbare klachten.
Dan weet iedereen dus precies wat er volgens de dokter aan de hand is als die je de deur uitstuurt met "whiplash".
Waarmee de onverklaarbare klachten dus wel worden herkend en erkend ook al is er geen lichamelijke oorzaak aantoonbaar.
Tja, en wat moet je daar dan mee? Laat dat maar aan TP ( en ook UWV) over. Die gaan daar diagnostisch gezellig mee aan de gang om de kosten in de hand te houden.

Maar er zit een addertje onder het gras.
Nektrauma's ( waaronder ook Whiplash) kunnen leiden tot vervroegde degeneratie van tussenwervelschijven, facetgewrichten en allerlei andere ellende zoals beschadigde ligamenten en instabiliteit.

En laat dat nou wel aantoonbaar zijn. NIET op foto's direct na ongeval doch wel degelijk op foto's 1 a 2 jaar na ongeval indien die vergeleken worden met de foto's datum ongeval.
Gebeurd dat? NEE.
En dat betekent ook dat als dat niet gebeurde NIEMAND/ GEEN ENKELE ARTS van de behandelende sector, van TP of van UWV hard kan maken dat er sprake is van Whiplash/OLK indien die pathologie/VLK Verklaarbare Lichamelijke Klachten NIET WERD UITGESLOTEN.
Die pathologie bestaat er nl uit dat het relatief zeeer snelle onstaan van dat soort afwijkingen de klachten verklaard/symptomatisch is.

En dat betekent dat de "diagnose" Whiplash in de zin van "niets te zien dus OLK" medisch gezien dus pas 1 a 2 jaar na ongeval met enige zekerheid kan worden gesteld.
En dan heb ik het nog niet over mogelijk hersenlestel/MBTI in verband met het bovenstaande.

Samenvattend: iedereen die een hoog energetisch( zeeeer forse klap) "whiplash"ongeval heeft meegemaakt en binnen enkele weken al wordt geconfronteerd met artsen( huisarts/neuroloog etc) die het over whiplash hebben, kan op z'n vingers natellen dat die diagnose op z'n minst enigzins voorbarig is. Dan wel dat hij/zij mogelijk gelazerd wordt.

Persoonlijk raad ik dan ook iedereen het volgende aan:
Als er foto's zijn gemaakt na ongeval, laat dan 1 a 2 jaar na ongeval weer exact dezelfde foto's maken en die met elkaar vergelijken.
Zijn er geen verschillen te zien bof je vet. In die zin dat je dan in ieder geval weet dat er wat dat betreft NIETS met je nek aan de hand is. En die info is van GROOT belang bij revalidatie.
Ga je revalideren zonder dat daar zekerheid over bestaat loop je de kans de zaken alleen maar te verergeren en er meer klachten aan over te houden. Klachten die dan mogelijkdoor de revalidatiearts op het psychogene bordje worden gelegd.

Hanz

melissa

  • Nieuweling
  • *
  • Posts: 37