Author Topic: Meldpunt PX10 en 2e Kamer  (Read 3157 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Jan

  • Algemene moderator
  • Senior
  • *****
  • Posts: 471
Meldpunt PX10 en 2e Kamer
« on: 12 December 2008, 14:41:02 »
Dames en heren van de 2e Kamer

Zoals bekend is door Letselschade Haaglanden in een eerste letselschadezaak met hulp van haar medisch adviseurs aangetoond dat onbeschermd werken met PX10 tot diverse kankeraandoeningen kan leiden (daarover een middag symposium op 15 januari 2009, zie de homepage van deze website).

Letselschade Haaglanden heeft vervolgens bij brief van 7 augustus 2008 Minister van Middelkoop aangeschreven (die nooit reageerde!) en gewezen op de ernst van deze situatie en dringend verzocht een onderzoek binnen de Krijgsmacht te doen, in het bijzonder bij militairen die vanaf de 1960 tot 1995 met PX10 hebben gewerkt.

Omdat geen reactie volgde van deze Minister, zijn alle Fractievoorzitters van de Tweede Kamer van de zeer uitvoerige brief van 7 augustus 2008 van Letselschade Haaglanden aan de Minister van Defensie in kennis gesteld door toezending van een kopie van deze ernstige brief.

Opvallend is dat alle politieke partijen in de Tweede Kamer niet reageerden op deze zeer ernstige kwestie, die naar ik toen al vermoedde veel militairen en nabestaanden zou kunnen raken. De heer Mark Rutte van de VVD liet weten dat zijn partijgenoot Boekesteijn zich over deze kwestie zou buigen, maar daar is nooit meer iets van vernomen en naar verluid is de heer Boekesteijn liever met zijn eigen carrièreplanning binnen de politiek bezig dan zich als volksvertegenwoordiger in te zetten voor tientallen doodzieke of overleden militairen die met PX10 hebben gewerkt en waaraan Defensie zeer wel mogelijk (dood door) schuld treft.

De enige politieke partij die zich van meet af aan tot aan de dag van vandaag heeft ingezet is de SP. Hulde aan de heren De Wit, Van Nispen en Van Poppe die met ons aan de slag zijn gegaan hetgeen leidde tot Kamervragen, zodat de Minister van Defensie (die zo betrokken is met zijn militairen) wel moest reageren op mijn brief van 7 augustus 2008.

Dat leidde weer tot een Meldpunt PX 10 opgezet door Defensie.

Op ons Forum heb ik al daarover commentaar geplaatst nu de personen die zich bij Defensie met een claim PX10 zullen melden in feite tegenover een staatsverzekeraar staan die, zoals vele verzekeraars in Nederland, er op gericht zijn claims af te wijzen. Defensie dient te verwijzen naar de wet (art. 6:96 BW) waaruit blijkt dat een slachtoffer een belangenbehartiger mag inschakelen en dat die kosten door Defensie moeten worden betaald. Maar dat kost geld omdat professionele belangenbehartiging doorgaans leidt tot hogere schadevergoedingen voor de militairen. Defensie wikkelt liever zonder professionals als tegenstander de zaak met de zieke (!) militair zelfstandig af.

Over het Meldpunt PX10 bereiken ons vele klachten. De website is moeilijk te vinden, loopt vast, of men krijgt de website niet geopend.

Voorts zijn er veel klachten van mensen die 2 maanden geleden hun zaak bij dit Meldpunt PX 10 hebben gemeld middels een standaardformulier, maar vervolgens niets meer horen.

Wat is dan de bedoeling van dit Meldpunt PX10?

Kunnen we het niet beter het "Vertraagpunt PX10" noemen?

Letselschade Haaglanden heeft een eigen "Aanmeldingsprotocol PX 10 ontwikkeld" dat niet verschilt van het formulier van Defensie.

Het grote verschil is evenwel dat zodra wij per kerende e-mail het door de zieke militair of nabestaande ingevuld formulier retour ontvangen, er direct een dossier wordt aangelegd gevolgd door een schriftelijke aansprakelijkstelling die wordt verstuurd aan de Sectie Claims van het Ministerie van Defensie.

Genoemde Afdeling Sectie Claims, zo is de praktijk, reageert binnen enkele dagen met de bevestiging van de claim, welke jurist dit in behandeling gaat nemen, kondigt aan welke stappen men gaat nemen etc.

Ik geef dan ook zieke militairen en nabestaanden in verband met de PX10 materie in beraad hun zaak bij ons te melden. Overigens hoe meer zaken wij in behandeling hebben, hoe sterker we staan tegenover Defensie maar ook politiek gezien is dit niet irrelevant.

Ik wil een aantal niet met naam te noemen militairen bedanken voor hun aanwijzingen. Dat heeft er toe geleid dat ik op het spoor ben gezet van een zeer belangrijk rapport van 4 december 1980 van de Commandeur Arts van de Koninklijke Marine. Dit rapport heb ik met een beroep op de Wet Openbaarheid Bestuur, recent gekregen. De onderzoeksbevindingen inzake het onbeschermd werken met PX10 zijn vernietigend (wordt besproken op het symposium van 15 januari 2009).

Dit rapport van de Commandeur Arts beveelt aan onmiddellijk te stoppen met PX10 of anders maatregelen te treffen.

Bezie ik de zaken PX10 die ons kantoor bereiken, dan valt op dat een groot deel van onze zieke clienten (of inmiddels zijn overleden aan kanker) tot in de beginjaren 90 onbeschermd met PX10 bleven werken.

Reden waarom ik deze week heb aangedrongen bij de SP om wederom de Minister van Defensie naar de Kamer te roepen, die vervolgens dient aan te geven welke adequate maatregelen vanaf 4 december 1980 door Defensie zijn getroffen en uit te leggen waarom vele militairen jarenlang toch met PX10 hebben doorgewerkt, door kanker ziek zijn geworden of inmiddels zijn overleden. Deze vragen zijn inmiddels door de SP gesteld (zie ons Forum).

Het verdriet, zo heb ik in de afgelopen weken in vele gesprekken met zieke militairen of nabestaanden ervaren, is groot. Het gevoel dat men dierbaren heeft verloren of ernstig ziek is, omdat mogelijk (dat moet worden uitgezocht door onze volksvertegenwoordigers!) Defensie niets met dit rapport van 4 december 1980 heeft gedaan is onbeschrijfelijk.

Tot slot spreek ik mijn afkeer uit over de militaire vakbond. Een alerte vakbond had dit immense probleem moeten constateren, moeten handelen zoals thans door de SP en Letselschade Haaglanden is gedaan. Maar, recent verklaarde de militaire vakbond nog dat men content is met de handelwijze van Defensie (het rapport van 4 december 1980 was reeds naar Letselschade Haaglanden onderweg). Mijn doodzieke cliënt, door wiens toedoen de PX10 materie op de kaart werd gezet, had zich vorig jaar ten einde raad tot Letselschade Haaglanden gewend, omdat de militaire vakbond niets voor hem kon doen.

Dames en heren van de Tweede Kamer, pak dit op, doe waarvoor u bent ingehuurd, tenslotte gingen veel militairen u al voorbeeldig voor door ons land te dienen!

Met vriendelijke groet,
Jan de Bruin
Directeur Letselschade Haaglanden