Author Topic: PX 10 en Korps Mariniers  (Read 3940 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Jan

  • Algemene moderator
  • Senior
  • *****
  • Posts: 472
PX 10 en Korps Mariniers
« on: 22 October 2008, 10:32:38 »
Hallo, ik wil mijn verhaal ook wel even kwijt.
Ik ben in 06-07-1964 in dienst gekomen bij het Korps Mariniers in Rotterdam.
Bij mijn weten vanaf het moment dat wij een persoonlijk wapen kregen en we hadden er mee geschoten dan was het schoon maken in de PX 10 .
Ik heb een tijdje in de wapenkamer gewerkt op het wachtschip Hr Ms Zuiderkruis in Den Helder en nog een jaar in de wapenkamer op de Marine Kazerne Willemsoord.                             
Ik ben in 06.07.1970 uit dienst gegaan en in 01.09.1970 bij Bewapenings WPL afd Munitie gaan werken.
September 1972 ben ik gaan werken bij de Bew-WPL afd kleine wapens ik heb daar  tot 1982
Gewerkt, ik heb daar net als mijn colega’s dag in dag uit in die PX 10 lucht gewerkt
de spoelbakken stonden open en bloot in de afdeling.
Ik heb bijna al die jaren dat ik op afd kleine wapens werkte het volledig onderhoud gehad van
de mitraileur Mag en div coax,  dat was een fijne tijd.
Tot dat ik op een gegeven moment allemaal uitslag kreeg, toen ben ik naar de geneeskundige dienst gegaan op de Rijkswerf en ik heb wat zalf gehad en een aantal weken thuis gezeten.
Toen weer aan de slag en na verloop van tijd kreeg ik weer die zelfde uitslag.
Ik ben toen naar Amsterdam gestuurd, het Amsterdamsch instituut voor allergische ziekten,
dat was in 1981. op grond van dat onderzoek, (je krijgt een groot aantal pleisters op je rug
zo ook een pleister gedrenkt in PX 10 met als gevolg dat onder die pleister een diep gat gevormd werd) na verloop van tijd ben ik afgekeur voor afd kleine wapens.
Doordat ik ben afgekeurd ben ik er in de loop der jaren financeel op achteruit gegaan.
Bij afd kl-wapens hadden wij boven ons loon nog een tarief maar doordat ik was afgekeurd
ben ik mijn tarief wat betaald werd door Defensie kwijt geraakt.
Maar om niet in mindering te komen werd het toen betaald, toen ABP daarna UZO en toen
UWV, elk jaar werd mijn loon nagekeken en als ik teveel had gekregen dan mijn vast gestelde loon dan moest ik dat terug betalen maar als ik te kort had gevangen dan kreeg ik dat uitbetaald.
Van af juni 2008 krijg ik helemaal geen toelage meer.
Ik heb tot nog toe geluk gehad dat ik er nog ben! Maar de arme gezinnen die nu moeten
verder leven zonder echtgenoot of vriend (verschrikkelijk)
Ik begrijp ook niet dat er in de krant staat dat PX 10 gebruikt  werd tussen 1975 en 1995.
Volgens mij werd het in de jaren 60 al gebruikt.
Ik ben het eens met de inzenders die zeggen dat het niet ging om een paar liter, nee echt er werd niet naar gekeken hoeveel er in een spoelbak ging.

Ik hoop hier mijn verhaal te hebben gedaan.
                 vgr Kees L.
                       Hippolytushoef.