Author Topic: Turn arrest  (Read 5264 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Bert

  • Nieuweling
  • *
  • Posts: 2
Turn arrest
« on: 12 July 2008, 20:25:26 »
Een uitspraak van de Hoge Raad uit 1995 over de gevolgen van de val van een jonge turnster uit Emmen (het zgn Turn-arrest of disloque-arrest) veroorzaakte destijds een schokgolf in de (amateur) sportwereld.
Een 14 jarige turnster, lid van een turnvereniging, liep bij een van uit de ringen ernstig letsel op, als gevolg van het niet treffen van de vereiste voorzorgsmaatregelen door de aanwezige trainster.

De trainster had bij het bestuur van de vereniging aangegeven onvoldoende kennis te hebben van de ringoefeningen. Zij was weliswaar gediplomeerd (bevoegd) trainster, maar niet bekwaam om de ringoefening te begeleiden. De verening had haar niettemin aangenomen en ook gesteld dat de ringoefening tot het protgramma diende te behoren. De ringoefening werd begeleid door een assistent trainer, die de oefening goed beheerste maar niet gediplomeerd was. Uiteindelijk is de trainster aansprakelijk gesteld, als ook het bestuur van de vereniging.

Tegenwoordig lijkt het, volgens mij, zo dat het Turn-arrest het risico op een aansprakelijkheidsstelling heeft verscherpt. Wie zonder erkend diploma training geeft en een sporter loopt daarbij letsel op, wordt daarvoor aansprakelijk gesteld. Een ander aspect uit het arrest is het kunnen aantonen dat je als trainer zorgvuldig hebt gehandeld. De trainster in het arrest werd ook onzorgvuldigheid verweten.

Ik vroeg mij een aantal zaken af. Ik hoop dat er iemand is die mij hier antwoord op kan geven:
1. Stel dat een team getraind wordt door een ongediplomeerde trainer? Wie is er dan aansprakelijk bij een eventueel letsel? Binnen de volleybalvereniging waar ik actief ben worden veel jeugd en mini-volleybalteams getraind door jeugd (mini-volleybalteams soms door kinderen in de leeftijd tussen 12 en 15 jaar - begeleid door een hoofdtrainer die wel gediplomeerd is, maar die in haar eentje 4 รก 5 groepen en trainers tegelijkertijd begeleid)
2. Kan een trainer van van bijvoorbeeld 13 jaar, die weliswaar op afstand begeleid wordt door een hoofdtrainer, aansprakelijk gesteld worden voor letsel ontstaan tijdens zijn training of is het dan altijd de hoofdtrainer die aansprakelijk is?
3. Hoe kan een trainer bewijzen dat hij/zij vooraf goed nagedacht heeft over de eventuele gevolgen van een oefening. Hoe veel belang wordt er gehecht aan een lesvoorbereiding op papier bijvoorbeeld? Zelf bereid ik mijn trainingen altijd op papier voor en denk ik ook na over de risico's van de oefeningen die ik laat doen, maar ik weet dat velen trainingen geven 'uit het hoofd', op ervaring heet dat dan.

Tot zover even wat vragen. Ik hoop dat iemand mij wijzer kan maken!

Jan

  • Algemene moderator
  • Senior
  • *****
  • Posts: 472
Re: Turn arrest
« Reply #1 on: 16 July 2008, 18:30:35 »
Er ıs meer jurısprudentıe sınds 1995 verschenen.

Op uw vragen 1 en 2 kan ık kort antwoorden. Wıe onbevoegd zıjn vak uıtoefend ıs voor eventuele ongevallen aansprakelıjk. Wel lıjkt het mıj dat (zoals altıjd) de vraag naar het causaal verband tussen onbevoegd uıtoefenen van het traınıngsambt en het ontstaan van sportletsel beantwoord dıent te worden.

Kortom. ıs het letsel van bıj een sporter het gevolg van de traınıng van een onbevoegde traıner? Nıet elke vorm van het oplopen van letsel behoeft bıj de traıner te worden gezocht.

Een andere kwestıe zou kunnen zıjn dat wanneer de onbevoegdheıd van de traıner vaststaat dan de bewıjslast omkeert ofwel de zogeheten omkerıngsregel. De jurısprudentıe van de Hoge Raad geeft daartoe aanwıjzıngen. Nıet het slachtoffer maar de onbevoegde traıner moet dan bewıjzen dat zıjn optreden nıet heeft geleıd tot een sportongeval met letsel.

Vraag 3 kan ık nıet zomaar beantwoorden. Nıet bepalend ıs wat u doet maar wat u kunt bewıjzen en met uw eıgen verklarıng komt u dan nıet ver.

Jan de Bruın
Letselschade Haaglanden

Bert

  • Nieuweling
  • *
  • Posts: 2
Re: Turn arrest
« Reply #2 on: 18 July 2008, 22:41:46 »
Dank voor uw reactie!

Wat ik met mijn derde vraag eigenlijk bedoel te zeggen is. is juist dat stukje 'bewijzen'. Een trainer die vooraf nadenkt over de risico bij een oefening. Deze risico's ook tot een minimuum probeert te beperken, deze maatregelen ook op papier zet (lesvoorbereiding) lijkt mij toch redelijk verantwoordelijk aan het werk te zijn. Ik dacht, dat een dergelijke manier van werken past binnen het aspect "bewijzen".

Zou u mij overigens kunnen vertellen welke jurisprudentie er nog meer verschenen is? Ik heb iets gelezen over een zaak rondom een ongeval op een stormbaan en iets over een incident bij een hockeyclub, maar wellicht mis ik daarin nog iets?