Author Topic: Bijtende permanentvloeistof  (Read 5220 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Willem

  • Guest
Bijtende permanentvloeistof
« on: 7 November 2005, 16:48:07 »
Jarenlang heb ik met bijtende permanentvloeistoffen gewerkt. Mijn vingers zijn nu zodanig aangetast dat ik het vak van kapper niet meer kan uitoefenen. Kan ik de fabrikant van de vloeistof aansprakelijk stellen en zo ja, heb ik dan recht op smartengeld?

Johannes

  • Guest
Re:Bijtende permanentvloeistof
« Reply #1 on: 7 November 2005, 16:49:12 »
Houdt allereerst in de gaten dat bij aanspraken op schadevergoeding in de wet is geregeld dat verjaring intreedt. Doorgaans is dat 5 jaar na het bekend worden met een schadeveroorzakende gebeurtenis.

Het is dus zaak dat binnen 5 jaar na het bekend worden van de schade er een aktie tot schadevergoeding wordt ingesteld.

Een werknemer kan de werkgever aansprakelijk stellen indien met schadelijke stoffen langdurig wordt gewerkt. De werkgever zal moeten aantonen dat hij voor voldoende veiligheidsmaatregelen heeft zorggedragen respektievelijk daarop voldoende toezicht heeft gehouden en instrukties heeft gegeven. Ook zal de werkgever bekend moeten zijn met de schadelijkheid van de stoffen waarmede wordt gewerkt. Kan de werkgever niet aan deze eisen voldoen dan is hij in beginsel aansprakelijk.

De werkgever zou de fabrikant aansprakelijk kunnen stellen maar een diepgaand onderzoek daaraan voorafgaand is wel vereist.Onderzocht zou moeten worden of de ontvanger van die produkten bekend was of bekend had moeten zijn met de schadelijke produkten. Doorgaans vermeldt de fabrikant dat ook op de produkten en in elk geval moet er een waarschuwing zijn. Vergelijk bijvoorbeeld de bijsluiter die door de farmaceutische industrie wordt meegeleverd bij medicijnen waarin wordt gewezen op mogelijk bijwerkingen etc.