Author Topic: affectieschade  (Read 3296 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

johanna

  • Guest
affectieschade
« on: 17 August 2007, 10:05:06 »
ik heb al een onderwerp op dit forum maar dit is een andere vraag omtrendt mijn ongeval.

mijn vraag betreft affectieschade,

door mijn ongeval ben ik invalide geworden mijn letselschadezaak loopt nu in nov 2007 4 jaar en er is een medische eindtoestand bereikt nu zijn we op het punt aangekomen voor het schadebedrag inkomstenschade, maar mijn man wordt geacht geen partij te zijn in deze,
ik vind dit onterecht hij lijd nu al bijna 4 jaar door mijn toestand psychisch
en lichamelijk.
Ik ben bv. afhankelijk van hem in het dagelijks leven hij vangt ook al mijn depressies op en ik ben niet meer tot seks in staat, ook had ik middels mijn werk recht op vrij vervoer met openbaar vervoer voor mij en mijn partner, dit is komen te vervallen daar ik ben afgekeurd 80-100 dus ook voor mijn man en deze is hiervan afhankelijk voor zijn werk, dus ook mijn man heeft behoorlijk schade
ik ben niet meer het maatje voor hem waar hij alles mee deed want ik kan niets meer dus geen leuke vakanties en leuke andere activiteiten meer,
Ik kan nergens vinden of hier ook een vorm van affectie schade vergoeding voor te verhalen is.
mijn belangenbehartiger zegt dat hier nog geen regelingen voor zijn, is dat zo of moet mijn man hiervoor de aansprakelijke partij aansprakelijk stellen

ik hoop dat u een antwoordt heeft

Jan

  • Algemene moderator
  • Senior
  • *****
  • Posts: 472
Aw:affectieschade
« Reply #1 on: 24 August 2007, 12:09:40 »
Geachte mevrouw,

Ik nam kennis van uw droevig relaas. Staat u mij eerst toe u en uw echtgenoot sterkte toe te wensen.

Wetgeving wordt gemaakt op ministeries door ambtenaren. Dat duurt vaak jaren, mede in ogenschouw genomen de vele overleg- en adviesinstanties die geraadpleegd worden.

Begin jaar 2000 kwam er uiteindelijk een wetsvoorstel \"Affectieschade\" dat onder omstandigheden een vergoeding toekent aan de persoon die met het slachtoffer een affectieve relatie heeft.

Er werd destijds door de ANWB zelfs in Den Haag een symposium gehouden waarbij dit wetsvoorstel door geleerde sprekers werd toegelicht. Aan het einde van de dag kwam de toenmalig Minister van Justitie, de heer mr. Donner, met veel vlagvertoon binnen en draaide een voorgekauwd document af.

Sindsdien is het stil en ik vrees dat het wetsvoorstel ergens in een lade ligt van het Ministerie van Justitie.

Ik kan mij daar met velen heel erg boos over maken. In onze rechtspraktijk zien we dat naast het slachtoffer vaak ook de familieleden \"meelijden\". Een vergoeding daarvoor - die het leed niet zal kunnen vervangen(!) - zou een symbolisch signaal kunnen zijn dat enigzins tegemoet komt aan de psychische schade die ook de overige familieleden lijden.

Mogelijk dat u eens een lid van de Tweede Kamer hierover benadert.

Een aantal malen heeft een slachtoffer affectieschade bij de rechter gevorderd. De rechter wijst er evenwel op dat hiervoor nog geen wettelijke grondslag (wet)aanwezig is en wijst de vordering tot vergoeding van affectieschade af!

Los van het voorgaande wil ik u wellicht ten overvloede er op wijzen dat de kosten die uw partner voor u maakt wel te verhalen zijn op de aansprakelijke partij. Die kosten, ongevalsgerelateerd en gemaakt door uw partner, mag u zeer ruim zien. Indien u bijvoorbeeld fysieke bijstand krijgt van uw partner of dat hij taken van u overneemt, dan dient daarvoor tot in lengte der dagen een vergoeding te worden verstrekt.  
 
Leest u in dit verband op onze site(rechtspraak) geplaatste uitspraak \"Rechtbank haalt uit naar wijze schaderegelen door Assuraad\" waarin u leest welke kosten gemaakt door familieleden kunnen worden gevorderd.
 
Ik vertrouw u van dienst te zijn geweest.



Jan de Bruin
Letselschadebureau Haaglanden

Bericht gewijzigd door: jan, op: 2007/08/24 12:26